Iskolakert

Az iskolakert indítását az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

Iskolakert Fejlesztési program a Kőrösi Csoma Sándor Általános iskolában

A kezdet…

2019 január 27-én kaptuk a felhívást – pályázati lehetőséget, az Országos Iskolakert-Fejlesztési Program- Iskolakerti Alapozó Alprogram 2019 keretében, hogy készíthetünk, illetve működtethetünk iskolakertet. Nagyon megörültünk a kiírásnak, hogy itt a várva- várt nagy lehetőség. A szolnoki tankerület, valamint igazgatónk Gál Gábor, és igazgató helyettes asszony Kulinné Kupai Márta ÖKO munkacsoport vezető támogatását adta, és engedélyezte, hogy iskolánk a Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI (OM azonosító: 035876, helyrajzi szám:4566/12, címe: 5000 Szolnok, Nagy I Krt. 20) egy kb. 40m2 –es területen elkészíthesse kiskertjét.

Pályázatunk nagy örömömre nyert, így elkezdhettük előkészítő munkálatainkat.

A kert kialakításában a vártnál is sokkal nagyobb számban, és örömmel kapcsolódtak be a gyerekek. Eleinte főleg az 5. osztályból jelentkeztek, és szinte már az órák rovására is inkább dolgoztak volna, de ezt sajnos csak órák után tudtuk megvalósítani, napköziben, illetve szabadidőben. Mivel ez füves rész volt, mondhatni igen kemény fizikai munkát kellett végezniük, hogy sikerüljön feltörni és gyomtalanítani a kijelölt területet. A kert előkészítésében, és veteményezésben az előirányzott 15 fő helyett végül 33 gyermek vett részt. Az első osztályosok is bekapcsolódtak Jándi Piroska kolleganő segítségével, valamint az 5. osztályos kolléganő is nagyon sokat segített név szerint: Soósné Varga Ildikó. Nagyon nagy segítséget kaptunk karbantartóinktól is, mivel feldarabolták a régi focikapunkat és a garázs kert felöli részére felrögzítették- futtató gyanánt, ahova végül a tököt futattuk fel.

A kertünk neve a „Nap kertje” lett, így e köré a motívum köré szeretnénk falfestményt.  A legjobbnak ítélt kerül majd fel a falra, remélhetőleg most már hamarosan.

A vetőmagokat, illetve a kerti csomagot 2019. május 6-án kaptuk meg, és ahogy lehetett, és az idő engedte el is vetettük. Végül, mivel ilyen „sokan” lettünk, felosztottuk az ágyásokat és egy-egy kisebb kijelölt területet kaptak a csoportok.

A veteményezés óta, napi szinten nézték a gyerekek mikor bújnak már elő, kis növénykéink, hogyan bújnak elő a földből a virágaink. Keressük az okokat, mik azok a jelenségek, környezeti tényezők, melyek segítenek, és melyek, amik nem. Milyen kártevőkre lehet számítani, az egyes ágyásokban- „nyomozás a kártevők után”, és ezek ellen hogyan lehet fellépni. A gyerekek folyamatosan kérdezik, mit tehetnek még, és ha kell, gyomlálnak, ha kell, locsolnak, megosztva a napi teendőket, és a munkákat.

A komposztáló összerakásával, lehetőség nyílt az iskolában szerves anyagok szelektív gyűjtésére, és így az előre tervezhető, iskolakerti szerves anyag pótlásra.  Megismerkedünk a komposzttal, és miért nagyon fontos, hogy „jó” körülmények között nőjenek növényeink.

A legnagyobb kérdést a nyári locsolás, gondozás jelentette. A gazdakör illetve a tankerület segítségét kértem, hogy egy hordót tudjunk beszerezni, az esővíz összegyűjtéséhez és megoldható legyen a locsolás egy része. Végül Gál Gábor igazgató úr adott egy hordót, ezúton is köszönjük, és így egyszerűbb és megoldott lett a locsolás, valamint a karbantartóink is az ügyeleti napokon bőségesen meglocsolták kertünket

Jövő…

 Ha sikerülne még megfelelő eszközöket, anyagokat szerezni az ehető játszótér kialakítására, nagyon szép és kulturált, igényes teret tudnánk kialakítani. Nagyon jó lenne, ha a kert adta lehetőségeken keresztül, azzal együtt sikerülne új utakat keresni a tantárgyaink oktatása során, legyen az magyar, matematika, földrajz, ének, vizuális kultúra, vagy akár idegen nyelv….

Kiemelt célja az iskolánknak hogy a kert egyrészt terápiás – pihenő kertként is, valamint a gyerekek környezeti nevelését is szolgálná. Nem csak az iskolapadban tanulna, hanem része lenne az életének, mindennapjainak, megismerésének, szemlélet formálásának a kis kertünk.

 

A program elindítását követően az iskolánk még megállapodási szerződést írt alá a Bereczki Máté Gazdakörrel is, akik segítettek, vetőmaggal, palántákkal. Kaptunk paradicsom, zeller, és karalábé palántákat.  Jelenleg a gazdakör által javasolt magas ágyások kialakítása a legfőbb cél, melyet szeptemberre tervezünk.

Iskolakerti beszámoló 2019-2020

Az első fél év után, szeptemberre a kertünk nagy sikerrel „átnyaralt”. Sikerült megőrizni a növényeinket miután a nyáron a gyerekekkel többször bementünk gyomlálni, locsolni. A három alkalommal egy – egy a környéken lakó 5. osztályos fiú segített. Nagyon sokat segítettek a karbantartók is, miután az általános locsolást végezték, megöntözték kerti növényeinket is. Így mondhatni, túléltük a nyári szünetet.

Még előző tavasszal a vetéstervet követve, felparcelláztuk osztályonként a területünket, figyelve a társításokra is, így a kertben szeptemberre termett: paradicsom, uborka, három féle tök, cékla, bab, kukorica, burgonya, és ezeket elválasztó nagyon szép képet adó, bársonyvirág és sarkantyúka is. Szeptember és október során szinte folyamatosan „szüreteltünk”, és a gyerekek általában nagy örömmel vitték haza az érett terméseket. Igazából ez volt a munkájukért a fizetség. Illetve a kollégák közül többen lejöttek környezetismeret órát tartani és megismerni „élőben„ a termesztett növényeinket. A komposztálóba, a felhívásomra a kollégák nagyon sok zaccot gyűjtöttek, illetve sikerült külön gyűjtőt elhelyezni a szerves hulladéknak az iskola területén, ami segítette a szerves trágya mennyiségének növekedését.

Novemberben el kezdtük felszedni a nővényeket és a télre gyakorlatilag parlagon maradt a területünk. A tél végén a fagyok elmúltával, illetve ahogy az idő jobb lett, a komposztálóból töltöttünk a földre, és felástuk újra az egészet. Ezzel előkészítettük a tavaszi vetést. Közben a Bereczki gazdakörrel újra felvettük a kapcsolatot, és megkaptuk egy magas ágyás tervét, amit meg akartunk építeni az ő segítségükkel. Nagy öröm volt, mert a tél folyamán, az egyik szülőnk felhívására csatlakoztunk a 72 óra kompromisszumok nélkül kezdeményezéshez, zsákokat varrtunk, amelyeket adományokért eladtunk és befolyt majd 50000 Ft. Ezzel megalapoztuk a magas ágyásokhoz szükséges faanyag megvételének anyagi hátterét. Egy másik nagyon örömteli dolog is „megtalált” bennünket. Az egyik kolléganőnk szülei felszedtek a kertjükből liliomot és nekünk adták. Így a sok liliom elültetésével egy szegély ágyást tudtunk kialakítani, ami ismét csak csinosította kertünket.

Az iskolánknak idén meg kellett újítani az Ökoiskolai akkreditációt. Az Ökoiskolai munkacsoport vezetője Kulinné Kupai Márta igazgató helyettes asszony elkészítette az akkreditációt megújító pályázatot és ezáltal módosítottuk a pedagógiai programunkat is, belevéve az iskolakert nyújtotta lehetőségeket a „Pedagógiai feladataink a fenntarthatóságra nevelés és egészségfejlesztés területén” alcím alatt. Ez megtalálható iskolánk hónlapján.

A kertben lévő futtatót illetve a vízgyűjtő hordót sikerült még lefesteni. Azonban a munkálatokkal eddig jutottunk. Szeptemberben szeretnénk végre kicsinosítani, színesebbé tenni a környezetet illetve végre a ”A nap kertje” logót felfesteni. Erre már megszületett a győztes rajz, amelyet a gyerekekkel fel szeretnénk festeni. A tankerülettől kaptunk egy szétbontott kerítést, melyet a karbantartóink segítségével újrahasznosítunk, és le tudjuk keríteni a kertet! 

Az 2020-21 évi új kerettantervek átdolgozásánál- helyi tanterv kialakításnál- a technikát oktató kollégákkal Vass Lajosné, és Hímer József a technika és tervezés tantárgyba beleépítjük az iskolakert művelését. Egy olyan tankertet, gyakorlókeret szeretnénk végre kialakítani, ahol az ismeretek élet közeli, gyakorlati átadásával többrétűvé tehetnénk a gyermekek képességfejlesztését, munkára nevelését, környezettudatos gondolkodásuk kialakítását.

Bízom benne, szeptemberben, az új tanévünkben, végre elkészíthetjük a magaságyásokat, és folytathatjuk iskolakertünkben a tevékenységeinket! Rengeteg ötlet megvalósítása várat még magára, és remélem, egyre több gyermek tapasztalja meg azt a rengeteg örömet, melyet az iskolakertünk adhat!

Szolnok, 2020. 05. 30.           Lőcsei Eszter